Follow Fitri Lyiana Amir di Facebook

Rabu, 10 Februari 2016

Novel Hipokrit Bab 6

-HIPOKRIT- (Bahagian 6)



Ziera dan Daud merenung wajah Ilyana dengan dahi yang berkerut. Entah apa yang difikirkan oleh dua orang sahabat baiknya itu, Ilyana sendiri juga tidak pasti. Sejak tadi, Zieyra dan Daud tidak berhenti mendesak Ilyana agar menceritakan perkara yang sebenar, kedua-duanya kelihatan masih tidak berpuas hati walaupun telah mengetahui cerita yang sebenar melalui Marina.

"Kau betul-betul tak tahu ke siapa yang buat?" Daud mendengus kasar, wajahnya kemerah-merahan menahan rasa. Entah siapa yang tergamak melakukan perbuatan bacul dan pengecut seperti itu.

"Tak, aku betul-betul tak tahu, Daud!" Jawab Ilyana serius.

"Hati kau? Hati kau tak ada rasa sapa yang sengaja burukkan nama kau ni? Wei, sedangkan aku dapat detect dua nama yang berani buat kau macam ni, kenapa pulak kau tak dapat rasa? Kau sengaja eh, sembunyikan dari kami semua?" Ziera membengkeng marah.

"Bukan aku tak dapat rasa, Ziera. Memang aku dapat rasa pasal dua orang tu tapi aku tak nak ajar hati aku untuk bersangka-sangka. Nanti tak pasal-pasal timbul fitnah. Aku tak berani. Biarlah! Kalau betul pun salah seorang dari mereka yang buat, perbuatan mereka langsung tidak mendatangkan kemudaratan pada aku."

Ziera merenung wajah Ilyana dengan mulut terlopong.

Biarkan? Boleh pula dia suruh biarkan saja!

Marina pula hanya mengeluh kecil. Tidak tahu apa yang harus disuarakan. Ilyana memang tidak suka bersangka buruk pada orang lain, Marina tahu itu. Tetapi kadang-kadang, sangkaan baik gadis berusia 17 tahun itu selalunya memakan dirinya sendiri. Contohnya, bersangka baik pada Ema yang sedang duduk berbual dengan jiran-jiran padahal wanita jahat itu sebenarnya sedang mengumpat Ilyana. Marina benar-benar tidak faham, untuk apa bersangka baik kepada orang yang susah terang-terangan membenci dan berniat ingin menjatuhkan?

"Sangkaan baik kau selalu meleset! Sebab itu kau selalu jadi bahan umpatan orang kampung, kau tak berani nak siasat siapa yang buat onar dekat engkau. Kalau aku, dah lama orang tu aku kerjakan. Yana, aku tak hairan kalau suatu hari nanti, dia boleh culik dan bunuh engkau, sebab kau tu terlalu bersangka baik!" Ziera menggerutu geram.

Ilyana menggeleng perlahan.

Dia memang tidak tahu apa yang harus dilakukan.

Menuduh memang senang, tetapi jika bukti tiada, tidak berguna juga. Walaupun hatinya kuat mengatakan dia tahu siapa punya angkara itu, Ilyana tetap tidak mahu memberitahu. Bimbang pula nanti kalau-kalau Daud naik hantu. Silap hari bulan, ada yang kena parang pula nanti.

"Aliff belum tahu pasal ni." Daud bersuara perlahan.

"Dan kalau dia tahu, tak mustahil dalam sekelip mata dia boleh cari bukti untuk mengetahui siapa yang tulis ayat tu dekat papan tanda. Well, we know him very well. Nampak je macam pendiam tapi dalam diamnya itu, otaknya bergeliga. Selama ni,dia tak pernah gagal lagi dalam perkara siasat-menyiasat ni."Marina mengetuk-ngetuk meja, bibirnya tersenyum lebar.

"Yes, I know him very well." Ilyana tergelak kecil.

Tetapi ada bimbang juga terselit di hati.

Habislah orang yang berbuat angkara itu selepas ini.

Habis!

"That's why aku tak risau sangat tapi yang aku risau ni, kau tu, Yana. Sometimes, bersangka baik kau tu mesti bertempat. Macam mana kalau kau dah masuk universiti, belajar tempat jauh nanti, susahlah kalau kau terus macam ni! Kalau kami berempat ada, its okay. Tapi nanti, manalah kami berempat dapat temankan kau. Kau mesti hati-hati, jangan fikir semua orang baik-baik belaka. Dunia ini kadang tidak adil, Yana. Kalau kau tak pandai bawa diri, kau akan ditindas sesuka hati."

Ilyana menghela nafas yang panjang mendengar kata-kata Ziera. Mulutnya dimuncungkan sedikit, cuba memproses kata-kata Ziera di dalam mindanya.

"Aku dah jumpa macam-macam jenis orang dalam dunia ni, Yana. Aku memang buat benda-benda tak senonoh tu tapi aku tetap rasa jijik dan benci bila tengok perempuan bertudung sesuka hati buat maksiat dengan boyfriend dia dalam semak. Depan mata aku! Aku benci tengok orang macam tu sebab aku ada kawan-kawan yang juga bertudung, tetapi turut terkena tempias akibat perbuatan segelintir manusia bodoh macam tu. Kau jangan fikir orang yang nampak suci dan baik depan kau tu betul-betul baik dan tulus. Aku dah banyak jumpa, Yana. Banyak sangat! Sebab tu aku ni over protective dekat kawan-kawan aku." Daud menderam, nafasnya turun naik tidak tentu arah.

"Aku faham niat baik korang." Ilyana memandang wajah tiga prang sahabat baiknya itu dengan pandangan serba-salah. Mana tidaknya, ketiga-tiga wajah itu sedang merenungnya dengan renungan geram dan marah.

Memang dirinya selalu diingatkan agar jangan terlalu bersangka baik.

Tetapi, Ilyana?

Masih juga begitu. Langsung tidak pernah berubah. Entahlah, Ilyana sendiri tidak mengerti, setiap kali dia mahu mengajar hatinya agar bersangka buruk pada seseorang, pasti ada sahaja sudut positif orang tersebut muncul tiba-tiba. Sehingga Ilyana sendiri menjadi hairan dan naik bimbang.

"Kami sayang kau, sebab tu kami cakap macam tu. Kau tu polos dan naif sangat, orang sesuka hati nak permainkan kau." Ziera mengeluh berat. Bahagian belakangnya disandarkan ke bahagian dinding.


-Akan bersambung-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan