Follow Fitri Lyiana Amir di Facebook

Rabu, 10 Februari 2016

Novel Hipokrit Bab 10

-HIPOKRIT- (Bahagian 10)



Mikhail berlari-lari anak menghampiri Ilyana dan Marina yang sedang melangkah keluar di bahagian pintu gerbang sekolah. Tangannya didepakan di hadapan Ilyana, cuba untuk menahan langkah kaki gadis itu yang sedang melaju.

"Eh, apa ni? Orang nak baliklah!" Ilyana meninggikan suara, pandangan tidak senang dilemparkan kepada Mikhail.

"Wait, Ilyana. Awak dapat jalan balik ke dengan keadaan cedera macam ni? Kalau tak, its okay, I can send you back. Nanti saya suruh ayah saya hantar awak ke kampung dulu before balik ke rumah kami." Mikhail bersuara separuh memaksa. Sedikit mendesak.

"Tunggu, saya luka kat pipi. Bukan di kaki. Saya masih boleh berjalan. Dan awak, tak perlu nak caring sangat kat saya. Saya naik bosan! Rimas!" Suara Ilyana agak meninggi.

Wajah Mikhail dipandang tajam. Lelaki yang satu ini juga tidak berhenti menyusahkan hidupnya. Sikap prihatin yang keterlaluan dan berlebihan.

Over!

"I just want to help you." Mikhail bersuara perlahan, wajah Ilyana yang masam mencuka diperhati dengan perasaan tidak mengerti.

Apakah suatu kesalahan untuk Mikhail ambil berat dan prihatin perihal Ilyana?

Ilyana tidak pernah membenarkan Mikhail bersahabat dengannya, gadis itu tidak suka. Jika mereka bergaul sekalipun, hanyalah sekadar rakan sebaya yang bersekolah di tempat yang sama. Bezanya Mikhail pelajar aliran sains dan Ilyana pula merupakan pelajar aliran sastera.

"I don't need your help. Marina ada, I don't need you. Please, go away!" Ilyana menarik tangan Marina agar segera meninggalkan Mikhail.

"Ilyana." Mikhail mengeluh panjang. Sukar benar dia hendak mengerti perasaan gadis berlesung pipit di pipi itu. Susah!

Laju kaki Ilyana mengatur langkah, pipinya yang bertampal dengan pembalut luka diraba-raba sambil berjalan. Marina hanya menurut langkah Ilyana, amat memahami sikap sahabat baiknya itu yang memang tidak berapa menyukai Mikhail.

"Aku tak fahamlah apa salahnya si Mikhail tu, dia hanya ambil berat pasal kau." Marina yang sejak tadi mendiamkan diri akhirnya bersuara.

"Aku tak suka. Aku tak suka dia ambil berat pasal aku. Tak suka! Dia hanya akan menambahkan masalah aku. Bukan mengurangkan!" Suara Ilyana tegas. Dahinya berkerut seribu.

"Kau bersangka baik dengan dia, boleh? Seperti mana kau selalu bersangka baik dengan orang lain. Dia terlalu baik dekat engkau, tahu tak?" Marina mengetap bibirnya geram. Kepalanya digelengkan perlahan.

"Kerana dia terlalu baiklah aku takut. Kau dapat jamin hati aku selamat kalau aku terus biarkan dia melayan aku baik sangat macam tu?" Ilyana melontarkan pertanyaan dengan suara bergetar.


-Akan bersambung-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan