Follow Fitri Lyiana Amir di Facebook

Khamis, 23 November 2017

TERPATRI SEBUAH JANJI #1

TERPATRI SEBUAH JANJI BAHAGIAN 1 




Bab 1

Sayang Rania

Tahun 2013

            Kedua-dua belah tangan yang bersarung tangan kelabu dimasukkan ke dalam poket baju jaket. Baju jaket tersebut labuh paras lutut dan berwarna coklat cair, cukup elegan untuk menyerlahkan aura si pemakainya, seorang wanita muda yang agak tinggi lampai dan wajahnya kelihatan ramah serta mudah mesra. Wanita itu mengenakan seluar palazzo berwarna hitam dan jaket labuh yang disarungnya pula berbentuk A shape serta mempunyai tali yang kelihatan seperti tali pinggang berwarna coklat muda. Tali tersebut diikat berbentuk reben di bahagian atas pinggang si wanita muda. Shawl berwarna kuning cair digayakan di atas kepala dan kakinya menyarung kasut but perempuan yang bertumit tinggi. Matanya yang bundar hanya lurus memandang ke hadapan sementara kakinya, mengatur langkah dengan cukup teratur dan berhati-hati.

            “Miss, you forgot your books again!”

 Seseorang bersuara garau menjerit agak kuat memanggilnya dari arah belakang. Suara garau itu kepunyaan seorang pemuda yang berusia kira-kira 22 tahun, dan pemuda itu kini sedang mengejar wanita muda tersebut sambil tangannya memegang sebuah beg berwarna ungu yang berisi buku. Wanita muda berjaket labuh itu menghentikan langkah kakinya dan menoleh ke belakang. Terdengar keluhan kecil dari bibirnya saat melihat pemuda yang menjerit-jerit memanggilnya itu.

            “Thanks a lot, Bryan for sending back my books.” Ucap si wanita muda perlahan.

            Pemuda yang dipanggil dengan nama Bryan itu menghulurkan beg sandang berwarna ungu kepada si wanita muda. Wanita muda itu menyambut huluran Bryan, beg sandang ungu itu kini telah bertukar tangan. Bryan kelihatan menghela nafas yang panjang untuk seketika sementara si wanita muda masih membetulkan beg sandang ungu yang kini sudah disangkutkan di bahu sebelah kiri.

            “You always like that, Miss.” Ujar Bryan sambil menggaru-garu kepala.

            “And you always give it back on the right time.”

            Bryan yang berkulit putih kemerah-merahan tergelak kecil mendengar apa yang diucapkan oleh wanita muda di hadapannya itu. Bukan baru sekali wanita muda berjaket labuh tersebut terlupa beg sandang ungu itu di kedai ibu Bryan, sudah berkali-kali sebenarnya. Beg sandang ungu tersebut biasanya diisi dengan buku-buku yang dibeli oleh wanita muda itu di kedai ibu Bryan, dan wanita muda tersebut juga tidak banyak karenah. Hal inilah membuatkan Bryan senang melayan wanita muda tersebut setiap kali wanita itu datang untuk membeli buku di kedainya. Seperti biasa, buku-buku berkaitan dengan undang-undang dan isu semasa sentiasa menjadi pilihan si wanita muda dan oh ya, Bryan juga sedia maklum wanita tersebut suka membaca novel-novel berunsurkan misteri pembunuhan dan bersifat psiko.

            “My mother found it and ask me to return it back. She know it is yours. She said, maybe you want to use these book immediately for your assignment or maybe, for your revision.” Bryan bersuara teruja dan ya, dia tidak dapat menyembunyikan keterujaannya setiap kali bertemu dengan pelajar jurusan undang-undang yang berasal dari Malaysia ini.

            “Thanks again, Bryan. It’s help a lot. Actually, I think too much! That’s why I always forgot my things everywhere and you know, being a student sometimes makes me..yeah, like this.

            Wanita muda tersebut mengarahkan jari telunjuknya ke arah dirinya sendiri. Bryan tersenyum lebar mendengar wanita tersebut mengomel sendirian. Pemuda berusia 22 tahun itu kemudiannya meminta diri daripada si wanita muda dan kemudian, mulai melangkah kembali menuju kedai buku ibunya yang berada tidak jauh dari tempat tersebut. Si wanita muda hanya mampu berdiri sambil memerhati langkah kaki Bryan yang berlari-lari anak dan saat kelibat Bryan hilang setelah masuk ke dalam kedai, wanita muda itu mengeluh berat.

            “Sampai bila aku nak jadi pelupa macam ni?” Ujarnya kepada diri sendiri.

            Dia menyambung perjalanannya yang tergendala sebentar tadi. Langkah kakinya diatur cukup yakin dan dia langsung tidak peduli beberapa pasang mata yang memandangnya saat bunyi kasut but bertumit tinggi yang dipakainya mengeluarkan bunyi yang agak kuat ketika memijak jalan.

            “OMG, damn! It’s so beautiful.”

            Sempat bibirnya bersuara memuji ketika melihat beberapa ekor burung merpati hinggap di atas bangku di pinggir jalan. Burung-burung tersebut duduk bertenggek memerhati si wanita muda, seolah-olah tahu si wanita muda tersebut baru sahaja selepas memujinya. Dua pasang burung merpati di hujung sebelah kiri kelihatan sengaja mengasingkan diri dari kawanan burung yang lain, seolah-olah kedua-duanya sedang seronok memadu kasih tanpa sebarang gangguan. Si wanita muda bertudung kuning tersenyum kecil meliht pemandangan yang sedikit sebanyak berjaya mencuit hatinya itu. Burung pun tahu bercinta, desis hatinya lucu.

            “Rania, wait!”

Mendengar jeritan suara yang lembut tersebut walaupun ketika pemilik suara lembut itu sedang memekik kuat, si wanita muda pantas berpaling menoleh ke belakang. Dilihatnya seorang wanita muda berambut hitam pekat sedang melangkah mendekatinya. Tangan wanita muda berambut hitam pekat itu penuh dengan beberapa buah buku. Si wanita muda bertudung kuning hanya tersenyum kecil memerhati telatah si wanita muda berambut hitam pekat.

“Saya ingat awak sudah pergi jumpa Prof.” Ujar wanita berambut pekat hitam itu serius sebaik sahaja langkah kakinya berhenti di sebelah si wanita muda bertudung kuning.

“Saya tertidur tadi.” Balas wanita muda bertudung kuning perlahan.

“Baguslah! At least, saya ada geng.” Wanita berambut hitam pekat bersuara lega.

“Jenny, this is my first and last time.”


Wanita muda berambut pekat hitam yang bernama Jenny ketawa besar mendengar kata-kata yang diucapkan oleh si wanita muda bertudung kuning.  Jenny merenung wajah rakannya yang sangat serius dan kemudian, wanita berambut hitam pekat itu hanya mendiamkan diri. Tahu benar dia dengan keadaan mood rakan satu kos yang satu itu.  Wanita muda  itu tidak suka datang lewat ke kelas dan inilah kali pertama rakannya itu datang lewat gara-gara tertidur. Dan ya, nama wanita muda bertudung kuning itu ialah Rania. Nama penuhnya ialah Sayang Rania Binti Hilmi. Nama yang cukup kontroversi sebenarnya dalam kalangan pelajar Malaysia yang belajar di University Of Reading, UK. Sayang Rania…….


Tiada ulasan:

Catat Ulasan